Usein kysyttyjä kysymyksiä


Lähde: THL

Mitä jos korona ahdistaa?

Lähde: Nuorten Väestöliitto

Kavereiden kanssa

Mitä kavereiden kanssa voisi tehdä netin välityksellä? Tässä nuorten ehdotuksia, miten kavereiden kanssa voisi hengata etänä.

  1. Pelaa kaverin kanssa videopuhelun välityksellä
  2. Leivontalive instagramissa
  3. Pitäkää oman elämänne sohvaperunat ja katselkaa yhdessä telkkaria videopuhelun avulla
  4. Järjestäkää yhteinen brunssi videopuhelun avulla
  5. Soita kaverille ja kysy mitä kuuluu
  6. Leikkikää piirrä ja arvaa instalivessä
  7. Pitäkää videopuhelun avulla käsityöpiiri
  8. Auta kaveria koulutehtävissä
  9. Pitäkää oikein kunnon maratonpuhelu ja parantakaa maailmaa
  10. Musisointia skypessä

Lähde: https://www.nuortennetti.fi/arki/tylsaa/mita-tehda-ilman-puhelinta/

Suomen mielenterveys ry:n (Mieli ry) johtavan asiantuntijan Meri Larivaaran neuvot

  1. Seuraa luotettavaa tietoa. Esimerkiksi perinteiset tiedotusvälineet ja THL antavat hyvää tietoa.
  2. Siitä huolimatta ota terve etäisyys uutisvirtaan. Varsinkin somen seurantaa kannattaa vähentää.
  3. Hyväksy epävarmuus. Koska tämä on uusi tauti, kukaan ei osaa sanoa, miten virus käyttäytyy. Myös asiantuntijoilla ja viranomaisilla tietopohja muuttuu.
  4. Noudata viranomaisten ohjeita ja toimi niiden mukaan. Teot auttavat pysymään rauhallisena.
    – Epidemiaa ei voi estää, nyt hidastamme sen kulkua ja se kannattaa myös hyväksyä, Larivaara muistuttaa.
  5. Puhu. Kannattaa keskustella ja vertailla kokemuksia etenkin sellaisten ihmisten kanssa, jotka auttavat rauhoittumaan. Älä jää yksin.
  6. Tee konkreettisia asioita. Varaudu viranomaisten ohjeiden mukaan. Mieti rauhallisesti, onko sinulla riittävästi kotivaraa ja mitä teet, jos joudut karanteeniin.
  7. Säilytä arkirutiinit. Etätöissäkin herää, pukeudu, tee työt, käy ulkona.
  8. Ulkoile ja liiku. Kaikki terveet voivat edelleen ulkoilla ja käydä kävelylenkillä. Ulos meneminen auttaa usein ja luonnossa liikkuminen virkistää ja rentouttaa mieltä. Myös liikunta auttaa. Liikunnan ei tarvitse olla raskasta hikiliikuntaa, kevytkin liikunta auttaa.
  9. Muista rentoutua. Kannattaa miettiä, miten muuten saa arjessa ajatukset irti stressaavista tilanteista: onko se elokuvien katsominen tai jotain muuta. Myös erilaisia rentoutumisharjoituksia voi kokeilla.
  10. Pidä etäkahvihetkiä tai muita etäyhteyksiä. Ole ystäviin tai töihin yhteydessä vaikka videopuheluilla.
  11. Vältä päihtymistä. Nyt kannattaa välttää päihteiden käyttöä. Päihteet vahvistavat pahaa oloa. Ja päihteiden käytön jälkeen ahdistuneisuus lisääntyy.
  12. Auta muita. Esimerkiksi naapurien auttaminen kaupassakäynnissä tai apteekissa käynnissä tekee hyvää itsellesikin.

Mielenterveyspalvelut toimivat normaalisti:

Sekaisin-chat nuorille: https://sekasin247.fi

Mieli ry kriisipuhelimen numerot ovat:
suomeksi 09 2525 0111 – auki koko ajan.
ruotsiksi 09 2525 0112 – auki 20 tuntia arkisin (ma-pe)
arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113 – auki 20 tuntia arkisin (ma-to)

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-11260168