Tyttöjen päivänä käännetään katseet tyttöihin

Perjantaina 11.10. vietetään YK:n kansainvälistä tyttöjen päivää. Planin aloitteesta syntynyttä päivää vietetään nyt toista kertaa. Päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota tyttöjen asemaan ja oikeuksiin, sillä tytöt kohtaavat edelleen kaikkialla maailmassa syrjintää ikänsä ja sukupuolensa takia. Maailmassa on 65 miljoonaa tyttöä, jotka eivät pääse kouluun. Plan julkaisee tällä viikolla vuosittaisen raporttinsa maailman tyttöjen asemasta. Raportin, jota nämä tytöt itse eivät osaa lukea.

Tänä vuonna tyttöjen päivänä julkaistaan vuosittainen Koska olen tyttö -raportti, jossa seurataan 142 tytön elämää yhdeksässä maassa. Raportin teema on teini-ikäiset tytöt katastrofeissa ja se kertoo, että humanitaarisessa avustustyössä ei kiinnitetä riittävästi huomiota teini-ikäisten tyttöjen oikeuksiin ja erityistarpeisiin. Suuri tavoite on tietenkin saada kaikki tytöt kouluun ja opintojen pariin, sillä auttamalla tyttöjä saavuttamaan paremmat elinolot autetaan myös koko maata taloudellisesti.

Vaikka asiat ovat suhteellisen hyvin Suomessa verrattuna moneen muuhun maailman kolkkaan, on meilläkin vielä paljon tekemistä esimerkiksi koulukiusaamisen saralla. Koulukiusaamisesta ei aina uskalleta puhua opettajalla ja tyttöjen keskinäinen kiusaaminen on usein näkymätöntä. Aikuiset eivät välttämättä edes huomaa, kuinka vihjailevilla viesteillä annetaan ymmärtää, että tietty henkilö halutaan jättää kaveripiirin ulkopuolelle tai, että hänen kanssaan ei haluta olla. Viestittäminen voi tapahtua, vaikka siten, ettei samaan pöytään istuta ruokalassa.  Alan tutkijan Päivi Humaruksen mukaan tytöt osaavat tulkita eleitä, ilmeitä ja äänensävyjä. Aikuisen silmin kiusaaminen voi vaikuttaa mitättömältä, ja aikuisten voi olla vaikea päästä käsiksi ryhmän sisällä kehittyneeseen viestintään.

Kaveripiirissä kiusaamisella haetaan asemaa juuri omassa kaveripiirissä. Mikäli kiusaamiseen ei puututa, se saattaa jatkua hyvinkin pitkään ja kiusatun rooli voi jäädä pysyväksi. Tärkeää olisikin, että esimerkiksi koulun ilmapiiriä rakennetaan hyväksyväksi ja oppilaiden erilaisille taidoille osoitetaan arvostusta. Kun koulussa on hyvä olla, tyttöjen tai poikien ei tarvitse hakea arvostusta toista mollaamalla.

Leivo Sikke Sumarin ohjeella tyttöjen kakku – ohjeen löydät tästä

Lähteet; MTV3 – STT, plan.fi, koskaolentytto.fi